Sunday 5 January 2014

SESUDAH MENIPU DAN 'MENCURI', AUNTY UMAIRAH DAN SUAMI KUAT BERSEMBANG TINGGI DAN BERLAGAK! - EPISOD 4

Ini adalah Episod 4. Untuk ke Episod 3, sila ke AUNTY UMAIRAH DAN SUAMI MULA DIKESAN SUKA MENIPU DAN AKHIRNYA MEREKA 'MENCURI' - EPISOD 3

 
Sewaktu berdepan dengan 'penjenayah haiwan' bernama Zainal Ambulok, En Mohd Anuar Musa tidak berani ke depan. Beliau hanya selesa menyuruh saya untuk mendepani musuh


En Mohd Anuar Musa (suami Aunty Umairah) ni, kuat bersembang tinggi dan berlagak. Perlakuan ini sangat luar biasa. Seawal perkenalan, beliau kerap mendabik dada sebagai bekas tentera yang pernah dihantar berperang ke Bosnia. Aku pun melayan semua ceritanya. Lagipun, aku ni seorang yang terbuka dan melayan semua orang tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Menurutnya - sewaktu bersama tentera, agak banyak manusia telah menjadi mangsa 'belasahan' dibawah tapak kasutnya. Demi husnuzon, aku bersangka baik dan bersyukur rahmat. Ini kerana AAT telah dibarisi oleh mereka yang betul-betul berani dan boleh berkorban buat orang lain.

 
Suatu ketika dahulu, aku membawa En Mohd Anuar Musa bertemu dengan Bahagian Import/Eksport DVS. Setelah membuka peluang supaya beliau menjadi pembekal, beliau masih menyusahkan aku bagi memberinya sejumlah Modal Berniaga


Aunty Umairah dan suami mula membuat 'taik' apabila masuk awal Julai 2013. Business kek Syawal tidak menjadi. Pembayaran hutang berkala pula, mula melanggar janji. Mereka laki bini telah GAGAL membayar hutang berkala pada Akhir Julai 2013 bernilai RM1700. Aku ni punyalah manusia baik. Pada pertengahan Julai 2013, aku mengingatkan mereka laki bini tentang bayaran RM1700 melalui Facebook. Dan jawapan suaminya - BERITA FAHAM DAN JANGAN BIMBANG.

Masa telah melewati Akhir Julai 2013. Daripada celaka persepsi, mereka laki bini betul-betul menjadi bertukar manusia celaka. Mereka terbukti mengkhianati janji. Hutang berkala gagal dibayar ikut jadual. Lalu, banyak masa aku dihabiskan untuk 'kejar' mereka laki bini. Secara tidak lansungnya, aku juga terpaksa menanggung bil telefon yang tinggi akibat selalu menelefon dan menghantar SMS kepada Aunty Umairah dan suami. Celaka sungguh! Selepas memberi tekanan, amaun RM1700 telah berjaya dikutip. Itu pun suaminya terpaksa membayar sebanyak 2 kali pada Bulan Ogos 2013. Pada tahap ini, baki hutang mereka telah menjadi RM13500.


 
Pada Ogos 2013, umat Islam menyambut kedatangan Syawal. Aku seperti biasa pulang ke kampung halaman di Padang Rengas, Perak. Tindakan Aunty Umairah dan suami yang menyakitkan aku, telah aku adukan kepada arwah nenek. Aku menangis semahu-mahunya di Pusara Nenek.


Dipendekkan cerita, telah masuk Akhir Ogos 2013. Aunty Umairah dan suami perlu membayar lagi hutang berkala sebanyak RM1500. Kali ini hutang gagal dikutip. PM Facebook tidak dibalas. SMS aku dianggap 'tak diterima'. Manakala panggilan telefon, dihakimi sebagai 'tak ada miss call pun!'. So, kali ke 2 pasangan laki bini MENGKHIANATI JANJI!

Setelah mula menunjukkan watak sebenar, Aunty Umairah dan suami mula mencari jalan untuk menjarakkan diri daripada aku. Pelbagai ajakan ke Pentas Perjuangan - tidak diendah! SMS yang dihantar - terlalu lewat untuk dibalas. Panggilan telefon aku pula - selalu gagal untuk dijawab!

 
Puan Mazni adalah seorang pensyarah UIAM berstatus Ibu Tunggal. Beliau menelefon aku bagi memohon bantuan kerana berdepan dengan tindakan daripada Majlis Perbandaran Kajang (MPKj). Setelah bercakap dengan Tuan Haji Arshad dari MPKj, aku berjaya menyelesai masalah beliau. Notis Kacau Ganggu telah ditarik balik. Sewaktu pertemuan dengan Puan Mazni, suami Aunty Umairah masih lagi ingin ambil kesempatan. Beliau meminta aku supaya bercakap pada Puan Mazni supaya melantiknya didalam kerja-kerja menyahkan bau terhadap rumah kucingnya. Astaghfirullah..


Pada Akhir Sept 2013, Aunty Umairah dan suami sekali lagi mengkhinati janji. Mereka gagal membayar RM1500. Maka, tunggakan hutang telah menjadi RM3000.

 
Aunty Umairah dan suami semakin mengkhianati janji. Masuk sahaja pada awal Oct 2013, tunggakan telah menjadi RM3000
 
 
Dipendekkan cerita, telah masuk ke Awal Nov 2013. En Mohd Anuar Musa (suami Aunty Umairah) memberitahu aku, dia tak dapat nak membayar tunggakan RM4500 dan gagal membayar RM1500 untuk pembayaran bagi Nov 2013. Lalu, dia membuat janji baru. Tunggakan RM6000 serta baki bayaran sebanyak RM7500 akan diselesaikan pada selewat-lewat Akhir Tahun 2013.
 
 
Aku tidak akan menyakiti mereka seandainya mereka laki bini TIDAK MENIPU!
 
 
Setelah masuk Tahun 2014, Aunty Umairah dan suami terbukti manusia penipu, pendusta dan pencuri. Duit yang aku simpan selama beberapa bulan, GAGAL dipulangkan mengikut perjanjian.
 
Aku senaraikan sikap mereka laki bini setelah berjaya 'merompak' hak dan kepunyaan orang lain.
  1. Menutup Akaun Facebook ~ Aunty Umairah
  2. Memberitahu Akaun Facebook GAGAL untuk dimasuki ~ En Mohd Anuar Musa
  3. Tak dapat SMS ~ En Mohd Anuar Musa & Aunty Umairah
  4. Tak dapat call pon! ~ En Mohd Anuar Musa & Aunty Umairah
  5. Apabila bukak mulut jer, dia menipu ~ En Mohd Anuar Musa & Aunty Umairah
  6. Berpura-pura bukak beg duit dan berlakon terlupa bawak wang ~ En Mohd Anuar Musa
  7. Walau dah buat silap, dia masih bersikap sombong ~ En Mohd Anuar Musa
  8. Suka bercakap besar! ~ En Mohd Anuar Musa
  9. Mengaitkan orang kenamaan dan mereka yang berkedudukan ~ En Mohd Anuar Musa
  10. Sembang lucah ~ En Mohd Anuar Musa
10 sikap diatas akan aku huraikan satu per satu....


Sama-sama kita tunggu Episod 5 - SIKAP AUNTY UMAIRAH DAN SUAMI YANG TERSELINDUNG DIBALIK PURDAH DAN WATAK 'LEBAI' - EPISOD 5